torstai 6. lokakuuta 2022

Työttömyyskatsaus 8-9/2022

En nyt sitten jaksanut kirjoittaa elokuun 2022 työttömyyskatsausta; ajatus ei vain kulkenut ja selkäni oli (ja on edelleen) lähes koko ajan todella kipeä. 

Elokuussa Pirkanmaan työllisyysjohtaja Regina Saari kertoi, miksi työttömät eivät nyt saa töitä:

Turhia tapaamisia ja hyödytöntä työtä työllisyyspalveluissa: ”Kaikki tietävät, että siinä ei ole mitään järkeä” (Aamulehti 9.8.2022)

"Esimerkiksi ylioppilaaksi keväällä valmistunut nuori, joka menee syksyllä opiskelemaan, pitää haastatella kahden viikon välein eli kesän aikana seitsemän kertaa. Samoin kesäksi työttömäksi jäävä opettaja, jolla on työ tiedossa taas syksyksi. ”Lakia on pakko noudattaa pilkuntarkasti ja varmistaa, että prosessi tulee tehdyksi, vaikka kaikki tietävät, että siinä ei ole mitään järkeä. Näkökulman pitäisi olla siinä, että saamme ihmiset nopeasti töihin.”

Tämäkin, mutta erityisesti se, että opettajat, joilla on määräaikainen työsuhde, mutta uusi kuitenkin tiedossa syksyllä, joutuvat kesän aikana hakemaan neljää työpaikkaa kuukaudessa. No, tästä aiheesta jaoin linkin työttömyysaiheiseen Facebook-ryhmään. Kommenteissa paistoi kyllä hirveä kateus, eikä monikaan ole huomannut, että jos opettaja hakee ja saa kesätyöpaikan esim. kaupan kassalla, niin se paikka ja palkka on pois opiskelijalta, joka sitä rahaa tarvitsisi enemmän!

Samainen Regina Saari kommentoi syyskuussa Elinkeinoelämän valtuuskunnan Evan ehdotusta, jonka mukaan ansiosidonnaisen päivärahan pitäisi olla ensin 60 prosenttia korvattavasta palkasta, pudota sitten asteittain ja loppua 10 kuukauden jälkeen kokonaan.

"Jos ansioturva porrastettaisiin Evan esittämällä tavalla eikä sitä voisi saada enää 10 kuukauden työttömyyden jälkeen, eteen voisi tulla tilanne, jossa työkyvyttömän henkilön taloudellinen tilanne heikkenisi merkittävästi. ”Kun 300 päivän sairauspäiväraha tulee täyteen, ja henkilö odottaa päätöstä kuntoutustuesta tai työkyvyttömyyseläkkeestä, päätöksen saaminen voi kestää toistakin vuotta. Nykyjärjestelmässä henkilö ohjataan asian ratkaisemisen ajaksi työttömyysetuudelle, jotta hän ei putoa taloudellisesti tyhjän päälle.” (Aamulehti 23.9.2022)

Ansiosidonnaisesta päivärahasta puhutaan, mutta tarkoitetaanko myös työmarkkinatukea? Joka siis myös loppuisi 10 kuukauden jälkeen kokonaan. Entäs sen jälkeeen? Toimeentulotuki, jota ei kaikille edes myönnetä? Ja mistä se 10 kuukauden laskeminen pitkäaikaistyöttömillä aloitettaisiin? Tämän täysin idioottimaisen lain voimaantultua?

"Saaren mukaan osalla työttömistä on myös niin vakavia puutteita työ- ja toimintakyvyssä, että tosiasiassa heidän kuuluisi olla eläkkeellä, mutta jostain syystä he eivät ole sinne päässeet. ”Tämä joukko työnhakijoita on varsin suuri.”

Niin, mistähän syystä työttömät eivät pääse eläkkeelle? Jos Saarikin tätä ihmettelee, eikö hän voisi edes yrittää tehdä asialle jotain, viedä vaikka jonkinlaista viestiä päättäville tahoille?

Työttömien Keskusjärjestö osallistui 26.9.2022 STM:n järjestämään pyöreän pöydän keskusteluun aiheena "Sosiaaliturva ihmisoikeutena" ja nosti seuraavana päivänä esiin seitsemän aihetta, tässä keskityn kohtaan 3:

3. Työttömät eriarvoisia terveydenhoidossa.

"Työttömien terveyspalvelujen käyttöä rajoittaa niiden maksullisuus. Työttömälle ei synny sairaushistoriaa, koska hän ei hakeudu terveyspalveluihin. Tämä vaikeuttaa tilannetta, jos hän hakeutuu esimerkiksi työkyvyttömyyseläkkeelle. Työttömien työkyvyttömyyseläkehakemuksia hylätään merkittävästi enemmän kuin työssä käyvien.

Tosiasiallisesti työkyvyttömien ja työttömänä sairastuvien tilanteet, jossa etuudelta toiselle siirtyminen aiheuttaa katkoksia toimeentuloon on haastava. Asiakkaan kannalta tilanne on hankala, jos siirtymissä on edes väliaikainen tulottomuusriski puhumattakaan pitkittyneestä epäselvästä selvitystilanteesta (TE-toimiston ja Kelan välillä pallottelu, Kelan etuuskäsittelyn pitkät käsittelyajat).

Sairauspäivärahan omavastuupäivät tulee poistaa. Päätösten odotusajalle tulee myöntää työttömyysturva/toimeentulo. Lääkärin B-lausuntojen tulee olla maksuttomia, jos näitä vaaditaan etuuden hakemiseen. Pysyvän työkyvyttömyyden päätökset tulee tehdä asiakasta / potilasta tutkimalla esimerkiksi riippumattomassa työryhmässä (ei pelkkien lausuntojen pohjalta). Pitkäaikaistyöttömillä on usein ongelmia terveydessä ja toimintakyvyssä.

Työttömät ovat pääasiassa perusterveydenhuollon asiakkaita, eivätkä työterveyden asiakkaita. Siten heidän työkykynsä arvioiminen ja hoitaminen sekä kuntoutuksen tai työkyvyttömyyseläkkeen tarpeen tunnistaminen ja prosessien hoitaminen on sattumanvaraisempaa kuin esimerkiksi työterveyshuollon asiakkaan. Perusterveydenhuollossa ei useinkaan ole parasta osaamista/parhaita prosesseja työkyvyn selvittämiseen. Etuus- ja palvelut kulkevat sekä erikseen että rinnakkain työkykyasiassa. Kumpikin tulisi saattaa sujuvaksi ja kuntoon työttömien osalta."

Näistä kaikista olen samaa mieltä järjestön kanssa, tosin taitaa olla samaa sanahelinää kuin monta kertaa aiemminkin. STM:n oma tiedote (https://stm.fi/-/sosiaaliturvakomitean-kokouksessa-kasiteltiin-ehdotuksia-nykyjarjestelman-uudistamiseksi) ja erityisesti sen liite 5 Työkykyyn ja työkyvyttömyyteen liittyvät etuudet käsittelee samaa asiaa, mutta eri tavalla (eikä mielestäni kovinkaan hyvällä tavalla). Muutama poiminta tässä:

"Esimerkkinä tästä on tilanne, jossa henkilö hakee sairauspäivärahaa saman sairauden perusteella enimmäisajan täyttymisen jälkeen. Tällöin henkilön tulee voida todentaa olleensa työkykyinen vähintään päivän, jotta hän voi jälleen saada sairauspäivärahaa."

Todentaa olleensa työkykyinen vähintään päivän? En oikein ymmärrä, kyllä minun täytyi "todentaa olleeni työkykyinen" (ts. olla työttömänä työnhakijana) täysi vuosi, ennen kuin oli mahdollista saada sairauspäivärahaa saman sairauden perusteella.

"Henkilöt, joiden työkyky on olennaisesti heikentynyt, tulisi siirtää työttömyysturvalta jollekin muulle etuudelle (esim. tilanteissa, joissa sairauspäivärahakausi on päättynyt ja henkilön työkyky ei ole palautunut, mutta oikeutta työkyvyttömyyseläkkeeseen ei muodostu)."

Ja mikähän tuo muu etuus sitten olisi? Ei missään tapauksessa ainakaan toimeentulotuki!

"Esimerkiksi sairauspäivärahakaudella ja kuntoutustuella ollessa tai työkyvyttömyyseläkettä hakiessa olisi velvollisuus osallistua kuntoutustarvearvioon ja kuntoutus- tai muun tukitoimenpiteen ajankohtaistuessa osallistua siihen."

Eli loputon kierre: velvollisuus osallistua kuntoutustarvearvioon ja kuntoutukseen, joissa ei todeta muuta kuin työkyvyttömyyden jatkuminen, mutta voidaan pompotella työkyvytöntä työtöntä viralliseen eläkeikään saakka ja uhkailla etuuden lopettamisella!

"Työkyvyttömyyden määritelmien erilaisuudesta johtuu, että henkilöä voidaan pitää toisen lain näkökulmasta työkyvyttömänä, mutta toisen lain mukaan hän on työkykyinen (esimerkiksi sairausvakuutuslaki ja eläkelait). Määritelmien erilaisuus voi johtaa siihen, että henkilöiden etuus- ja palvelupolkuihin tulee katkoksia tai heitä ei kyetä ohjaamaan systemaattisesti palvelujen piiriin."

No, jossain mainitaan myös, että vasta maaliskuussa 2023 aiheesta julkaistaan välimietintö, jonka seuraava hallitus voi ottaa ohjelmaansa. Jos huhtikuun eduskuntavaaleissa Kokoomus saa eniten ääniä (niin kuin nyt pahasti näyttää), niin tuskinpa porvarihallitus ainakaan työttömien (eikä varsinkaan työkyvyttömien työttömien) tilannetta haluaa parantaa!

Oma tilanteeni toistaiseksi ennallaan; yli kaksi viikkoa sitten pään magneettikuvaus ja vasta tänään jotain tietoa siitä Kannassa: "Vakaa tulos siis".

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti