Kirja viikossa, osa 15
Puhtauden ja kauneuden historiaa mainoksissa
Aivan sattumalta lainasin tämän. Ihan mielenkiintoinen, nopeasti luettu kirja. Kirja keskittyi enimmäkseen saippuan ja vähän muidenkin hygieniatuotteiden mainoksiin. Mainonta Suomessa alkoi 1910-luvulla, ja koska vasta vuonna 1930 säädettiin laki joka kielsi "ehdottoman pettymyksen tuottavan" liioittelun, mainosten lupaukset olivat aika hurjia. Tosin lakia ei kovin tarkkaan noudatettu; vuonna 1936 Nektol-laihdutusvoiteen mainos Eeva-lehdessä lupasi seuraavaa:
"Syökää, juokaa, nauttikaa - mutta sivelkää itsenne Nektolilla. Ei tarvitse kuin voidella lihavimmat paikat nukkumaan mennessä; voide tekee rasvan vesipitoiseksi, jolloin se poistuu ruumiista luonnollista tietään."
Jos se olisikin noin helppoa, Nektol ei varmasti olisi kadonnut jäljettömiin niinkuin nyt.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti