tiistai 3. syyskuuta 2024

Jenny Jägerfeld, Mats Strandberg: Frankenstein terapiassa

Näin tämän kirjan kirpparilla ja takakansitekstin perusteella se vaikutti sen verran kiinnostavalta, että kävin kirjastossa lainaamassa sen.

Kirja koostuu terapeutti J:n sekä muutaman muun kirjeistä, työpöytäkirjoista ja istuntojen kirjauksista. J:n luona käyvät tohtori Jekyll (ja myös Hyde), vampyyri Carmilla ja Laura, tohtori Frankestein ja hänen morsiamensa Elizabeth sekä Frankensteinin hirviö ja lopuksi vielä Dorian Gray.

Jonkin aikaa kirjaa luettuani aloin hämmästelemään sitä, että miksi kirjan minä-kirjoittaja ei ollut koskaan aiemmin kuullut Jekyllistä ja Hydestä tai tohtori Frankensteinista? Minäkin olin kuullut niistä jo lapsena, vaikka en mitään elokuvia silloin vielä ollut nähnytkään. Vuosia sitten katsoin myös elokuvan Dorian Gray muotokuva, joka perustuu Oscar Wilden romaaniin 

"Tri Jekyll: Niinkö? Ja minä kuvittelin, etten löytänyt oikeita sanoja. En ole koskaan ennen yrittänyt kuvailla tapahtumia. Kukaan lähipiirissäni ei tunne minun ja herra Hyden suhteen todellista luonnetta.

Minä: Teidän maailmassanne ei taatusti ole helppoa elää romanttisessa suhteessa toisen miehen kanssa.

Tri Jekyll: (nielaisee) Anteeksi kuinka?

Minä: Niin, tarkoitan...ettekö te sitten sitä tarkoittanut? Vai onko suhteenne pelkästään seksuaalinen?

Jekyll ponkaisee pystyyn. Hattu putoaa lattialle ja pyörii tiehensä.

Minä: Anteeksi. Huomaan, että olen suututtanut teidät.

Tri Jekyll: Suututtanut? Minähän olen järkyttynyt! Minua on loukattu! Väitätte minua rikolliseksi ja harhaviettiseksi!

Minä: Niin no, nykyään homoseksuaalisuuden ei enää katsota olevan kumpaakaan noista, mutta...

Jekyll nostaa hattunsa lattialta ja pyyhkäisee siitä pölyt.


TEKSTIÄ TULOSSA LISÄÄ, KUN EHDIN JA JAKSAN!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti