keskiviikko 11. syyskuuta 2024

Rutger Bregman: Hyvän historia

"Kristinuskoa kielteinen näkemys on leimannut jo sen varhaisvuosista asti. Kirkkoisä Augustinus (354 - 430) auttoi popularisoimaan ajatuksen, että ihmiset ovat lähtöjään syntisiä. "Kukaan ei ole synnistä vapaa", hän kirjoitti, "ei edes pieni lapsi jonka maanpäällinen elämä on kestänyt vasta päivän."

Ajatus perisynnistä säilyi laajalti uskonpuhdistuksessa, kun protestantit irrottautuivat roomalaiskatolisesta kirkosta. Teologi jauskonpuhdistaja Jean Calvin katsoi, että "luontomme ei ole vain vailla kaikkea hyvää vaan myös niin hedelmällinen kaikelle pahalle, ettei meistä ole olemaan joutilaina".

"(Thomas) Hobbes (1588 - 1679) ja (Jean-Jacques) Rousseau (1712 - 1778) eivät koskaan tavanneet. Rousseau syntyi, kun Hobbesin kuolemasta oli 33 vuotta. Silti heidät pannaan aina ottelemaan toisiaan vastaan samaan kehään. Toisessa nurkassa on Hobbes, joka uskoi, että ihminen on luonnostaan paha. Hänen mielestään vain sivistys voi pelastaa meidät eläimellisiltä vaistoiltamme. Toisessa nurkassa on Rousseau, joka uskoi, että syvällä sisimmässämme olemme nimenomaan hyviä. Rousseau uskoi, että sivistys on pilannut meidät."

"Jos tehdään elokuva miehestä, joka sieppaa naisen ja pitää tätä viisi vuotta lämpöpatteriin kahlehdittuna - kuten on tapahtunut menneisyydessä ehkä kerran - sitä sanotaan kirpaisevan realistiseksi yhteiskunta-analyysiksi. Jos tehdään sellainen elokuva kuin Love Actually - Rakkautta vain, joka käsittelee ihmisten rakastumista, ja Britanniassa on päivittäin ehkä noin miljoona rakastavaa ihmistä, sitä sanotaan sentimentaaliseksi kuvaukseksi epärealistisesta maailmasta." Richard Curtis, Love Actually ja monien muiden elokuvien ohjaaja




TEKSTIÄ TULOSSA LISÄÄ, KUN EHDIN JA JAKSAN!
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti