keskiviikko 1. lokakuuta 2014

Jukka Vesterinen: Nostalginen vuosikirja AIKAMATKA 1950 1960 1970

Kirja viikossa, osa 43

Runsaasti kuvitettu kirja kertoo Suomen lähihistoriasta kolmen tasavuoden tapahtumin, pääpaino tosin on liikenteessä ja autoissa kuten otsikotkin kertovat: Jälleenrakennus-Suomi vuonna 1950, Mopedi-Suomi vuonna 1960 ja Pikiteiden Suomi vuonna 1970.

Autot, moottoripyörät ja traktorin luetellaan tarkoin merkittäin ja määrittäin:

"Kolmanneksi eniten rekisteristä löytyi Neuvostoliiton miehittämästä Saksan osasta vuonna 1949 syntyneessä Itä-Saksassa ilman sen kummempia erittelyjä valmistettuja läntisen Saksan mahtimerkin, BMW:n, laatua vaille täyskopioita."

Minulle aivan tuntemattomiakin automerkkejä löytyy: Hansa, Rovin, Borgward...Myös 'piilofarmarin' käsite selvisi.

Mielenkiintoista oli myös osuus työllisyys- tai työttömyystöistä.(*

"Aina eivät tiet nousseet sinne, missä liikenne oli suurinta. 50-luvun suomalaispoliitikot osoittivat kovin usein todeksi Neuvostoliiton diktaattori Josif Stalinin mietelmän, joka vapaasti suomennettuna kuuluu 'Poliitikko rakentaa sillan sinnekin, missä ei ole tietä.' Suomalaisittan voisi tiivistää, että tiet tehtiin sinne, missä oli tekijöitä ja äänestäjiä.
Töitähän Suomessa riitti, mutta kaikki työt eivät olleet tekijänsä mieleen. Aikaan ennen työttömyyskorvauksia valtio tuki työttömiä järjestämällä hätäaputyömaita, joilla kirjoitettiin monet täystyöllisyyden historian synkimmät luvut."

Jo 50-luvulla TVH eli Tie-ja vesirakennushallitus olisi halunnut rakentaa tiet kesällä ja koneilla, mutta poliitikkojen mielestä työttömät olivat aivan sopivia kaivamaan teitä lapiolla talvella. Työkohteista ja työttömien niille sijoittamisesta päätti Kulkulaitosten ja yleisten töiden ministeriön alaisen työvoimaneuvoston työttymyystöiden järjestelyjaosto.

"Kuvaavaa ajan tie- ja työllisyyspolitiikalle oli, että vuonna 1950 käynnistetyistä tietöistä jäi kesken 600 kilometriä, kun työttömät tarvittiin muihin töihin."

Kesäkuun 1960 alussa Suomen kaikki työttömyyskortistot suljettiin ensimmäisen kerran viiteen vuoteen ja koko 50-luvun työttömyystöiden jäljiltä jäi eri puolille Suomea kesken viisituhatta (5000) tiekilometriä. Mielenkiintoista olisi tietää, onko vieläkin jossain päin Suomea noita kesken jääneitä, ei-mihinkään päättyviä teitä?

') Aikanaanhan Työteekissä (10 syytä inhota Työteekkiä) oli ohjaajana naishenkilö, joka kovasti kannatti näiden työttömyystöiden ja siirtotyömaiden uudelleen käyttöön ottamista työttömien rangaistukseksi. Kaivurit ja maansiirtokoneet vain pois, ja lapiot ja kottikärryt käyttöön. Viis siitäkään, että noilla keinoin ei nykyvaatimuksien mukaista tietä pysty tekemään.

Tämä olisi kyllä 11. syy inhota Työteekkiä, ja muutama muukin on tullut mieleen tuon blogikirjoituksen jälkeen.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti