perjantai 17. maaliskuuta 2017

UPSista, meniköhän kaikki ihan niin kuin piti?!

Olimme Heidin kanssa pitkään ihailleet yhtä tiettyä Desigualin laukkumallia (Desigual London Mini Military Luxe). Sattuipa niin, että naistenpäivän aikoihin Desigualin laukkuja sai puoleen hintaan (tai kaksi yhden hinnalla, miten vain) tilaamalla suoraan merkin nettikaupasta, ja toimituskin oli ilmainen jos rekisteröityi Amig@ksi (espanjalainen yritys kun on kyseessä).

No, tilasin laukut. Ainoa mahdollinen toimitusmuoto oli kansainvälinen lähettipalvelu UPS, jonka tarkoitus on toimittaa paketti kotiovelle. Mutta eipä toimi, ei.

Keskiviikko 8.3. klo 14:30 Spain
Tilaus käsitelty. Valmis UPS:lle.

Torstai 9.3. Frankfurt Germany

Perjantai 10.3. Glostrup Denmark

Tähän saakka kaikki OK, ja sitten paketti saapuu Suomeen:

Tiistai 14.3. Helsinki klo 15:07 sekä 20:55
Kuljettajan on saatava turvaluokitus toimituksen tekemiseksi. Yritämme saada pääsytiedot.

Näin luki UPS toimituksen seurantatiedoissa. Käytännössä tämä tarkoittaa, että UPSin lähetti on käynyt alaovella, todennut että se on lukossa eikä ovikoodia tai summeria ole, ja jatkanut matkaa paketti mukanaan. Siis ei ole soittanut tai muullakaan tavalla yrittänyt saada pääsytietoja. Ja tehnyt saman uudelleen illalla, sekä seuraavana päivänä:

Keskiviikko 15.3. klo 11:18
Kuljettajan on saatava turvaluokitus toimituksen tekemiseksi. Yritämme saada pääsytiedot.

Seurasin tätä melkein reaaliajassa netissä, mutta olin keittiössä ja melko varmasti olisin kuullut jos etupihalla olisi kääntynyt auto. Ei kääntynyt, en siis tiedä mistä käsin noita pääsytietoja muka yritettiin saada. Mutta soitin tuolloin välittömästi UPSin asiakaspalveluun, jossa tyly asiakaspalvelija sanoi, ettei voi välittää autoon viestiä siitä, että pitäisi soittaa, eikä siitäkään voisiko paketin mahdollisesti jättää Hyvinkää UPS Access Pointiin K-Market Ukko-Pekkaan. Ainoa mahdollisuus olisi joko odotella päivästä toiseen alaovella tai vaihtaa toimitusosoite. Joten vaihdoin sen Heidin työpaikalle. Oli puhetta seuraavasta päivästä, ja painotin että ennen puoli viittä sitten. Yrityksen nimi oli tiedossa.

Keskiviikko 15.3. klo 20:40
Kuljettajan on saatava turvaluokitus toimituksen tekemiseksi. Yritämme saada pääsytiedot. / Toimitus siirretään.

Kyllä, kyllä, luitte oikein. Toimitusta oli yritetty toimittaa työpaikalle vähän ennen iltayhdeksää samana päivänä. Kuka Suomessa kuljetustyötä tekevä ja täällä asuva kuvittelee, että katsastusasema olisi auki illalla yhdeksältä? Tässä oli järki loppunut täydellisesti.

Torstai 16.3. klo 11:49
Toimitettu

Lopultakin. Laukut perillä.

Tuli myös vastaus UPSille lähettämääni sähköpostipalautteeseen:

"Soittopalvelua ei UPS:lla varsinaisesti ole.

Sen vuoksi tilanteissa joissa jakelu suljetun alaoven vuoksi onnistuu ainoastaan soittamalla, tulisi UPS:n asiakaspalveluun soittaa paketin saapumis aamuna jotta kuljettaja osaa varautua soittamaan tai laittamaan käsitietokoneella viestin ajojärjestelyyn josta vastaanottajalle soitetaan.

Lähettäjälle kannattaa ilmoittaa suoraan vaihtoehtoinen osoite mikäli päiväsaikaan ei ketään ole kotona."

Eipäs informoitu asiasta missään, eikä se puhelimessa vastannut asiakaspalvelija myöskään kertonut mitään siitä, että pitää soittaa "saapumisaamuna". Äärettömän huonoa palvelua.

Minä tietysti osasin tilata laukut englanninkieliseltä sivustolta, ja seurata lähetystä UPSin palvelusta, mutta osaavatko kaikki, ja tietävätkö edes siitä mahdollisuudesta? Mitä laukkupaketille olisi tapahtunut, jos vain olisin odottanut enkä olisi koskaan soittanut asiakaspalveluun? Entä jos vaihtoehtoista osoitetta ei yksinkertaisesti olisi ollut? Kuinka kauan pakettia olisi kuljeteltu edestakaisin ja koska lähetetty takaisin lähettäjälle Espanjaan?


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti